حسابداری چیست
حسابداری چیست و همه چیز راجب حسابداری. تحقیقات موجود در لوتوس نشان داده که در حال حاضر حسابداری به عنوان یکی از رشتههای تحصیلی بسیار پرطرفدار در کل جهان شناخته میشود. سالانه افراد بسیار زیادی در این رشته تحصیلی، فارق التحصیل میشوند و میتوان گفت که این رشته علاقمندان بسیار زیادی دارد. در دنیای امروزه اگر به هر جایی سر بزنید که ثبت شرکت و یا ثبت یک استارتاپ انجام شده است. محال است که در آن مکان واحد حسابداری و یا یک فرد حسابدار را مشاهده نکنید. به طور کلی رشته حسابداری جزو یکی از رشتههای پر درآمد داخل کشور شناخته میشود. همچنین میتوان آیندهای بسیار خوب و روشن را برای این رشته پیش بینی کرد.
حسابداری چیست؟ اگر شما نیز میخواهید که اطلاعات بیشتری در مورد رشته حسابداری کسب کنید، در ادامه با لوتس باشید.
همه چیز در مورد حسابداری
برای مفهوم حسابداری چیست تعاریف بسیار مختلفی وجود دارد. اما چیزی که در میان این تعاریف مهم بود، مربوط به ضرورت و اهمیت وجود این حرفه در هر نوع کسب و کاری میشود. از گذشته تا به امروز، در تمامی امور حسابداری مالیات ها، اقتصادی، خرید و فروشهای مختلف، حرفه حسابداری نقش بسیار پر رنگ و واضحی داشته است. در حالت کلی، حسابداری یک فاکتور بسیار تاثیر گذار در رشد و بقای هر حرفه و کسب و کاری به حساب میآید.
یک حسابدار خوب، اطلاعات لازم را با جمع آوری گزارشات و بررسی شرایط اقتصادی در اختیار مدیران اقتصادی قرار میدهد. در حقیقت این حسابدار است که با زبان مشترک حسابداری با سایر بخشها، فعالیتها و مشاغل ارتباط برقرار میکند.
حسابدار چه کسی است؟
حسابدار کسی است که عملیات مربوط به واحد مالی و اقتصادی را در هر حرفه و کسب و کاری انجام میدهد. همه ما در زندگی خود افرادی را میشناسیم که از حجلههای بازار و اوضاع اقتصادی ضعیف به ثروتهای بسیار زیاد دست یافتهاند. معمولا گفتهایم که این شخص هوش حسابداری بالایی دارد.
در گذشته به حسابدار، میرزا میگفتند و پس از آن، حسابدار را با دفتردار میشناختند و در حال حاضر به صاحب این جایگاه، حسابدار میگویند. امروزه در حسابداری، به جای چرتکه از ابزارهای الکترونیکی و نرم افزارهای مالی مثل سپیدار استفاده میشود. به هر فردی که فارق التحصیل حسابداری است، حسابدار گفته میشود. اما حال که می دانید کلیت حسابداری چیست باید گفت که حقیقت این است که هر شخص حسابداری، همانند دیگر افراد متخصص در سایر رشتهها، باید دورههای آموزش حسابداری را پشت سر بگذراند و در بازار کار این حرفه نیز اندوخته و تجربه کسب کند.
ویژگیهای حسابداری
یک حسابدار خوب باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟ این جزو یکی از سوالاتی است که ذهن دانشجویان و علاقمندان رشته حسابداری را به خود مشغول کرده است. در پاسخ به این پرسش مطالب زیر را بیان میکنیم.
افرادی که قصد دارند یک حسابدار شوند، لازم است به این نکته توجه داشته باشند که علاقه داشتن به ریاضی جزو یکی از شروط بسیار مهم برای این حرفه است. به افرادی که هیچ گونه علاقهای به ریاضیات ندارند، پیشنهاد میکنیم که به هیچ وجه سراغ رشته حسابداری نروند؛ زیرا شما در این رشته، هر روز با اعداد و ارقام و محاسبات ریاضی سروکار خواهید داشت. البته توجه داشته باشید که علاقه داشتن به ریاضی، تنها شرط لازم برای حسابدار شدن نیست، بلکه فرد حسابدار لازم است تا به اصول نگارشی نیز تسلط داشته باشد.
خصوصیات های حسابداری
به این مورد نیز توجه داشته باشید که اشخاص حسابدار، وقت بسیار زیادی را در طول روز، پشت میز مینشینند و افرادی که قصد دارند در این رشته تحصیل کنند، باید تحمل این فعالیت را داشته باشند. حسابداری جزو یکی از مشاغلی است که میتواند درگیریهای ذهنی بسیار زیادی را برای شما به وجود آورد. به طور معمول افرادی که حسابدار شرکتها هستند، در روزهای تعطیل نیز کار میکنند و نمیتوانند بیخیال امور مربوط به حسابداری شوند.
البته توجه داشته باشید که مطالب ذکر شده بدان معنا نیست که حسابداری یک شغل سخت و دشوار است، بلکه هدف ما این است که تمامی حقایق این رشته را برای شما بیان کنیم. توجه داشته باشید افرادی وجود دارند که به قدری به این رشته علاقه دارند که به هیچ عنوان در آن احساس خستگی نمیکنند و این شغل برای آنها بسیار شیرین و خوشایند است. حسابداران نیز مانند افراد حاضر در هر کسب و کار دیگر، یک سری ویژگیهای به خصوص و مشترک دارند. (البته نمیتوان این ویژگیهای اخلاقی و شخصیتی را متعلق به تمامی حسابداران دانست). برخی از ویژگیهای افراد حسابدار عبارتنداز:
- دارای پشتکار
- متمرکز و دقیق
- داشتن اعتماد به نفس
- روحیه درستکاری
- علاقه به کسب دانش
- به روز بودن
- ذهنیت منطقی و منظم
فرصتهای شغلی حسابداری
حسابداری در ردهبندی پنجم مشاغل سخت قرار دارد و این موضوع بیانگر حساسیت بالای این حرفه در رشد و بقای هر نوع کسب و کاری است. از سوی دیگر، حسابداری در رده اول مشاغل پر درآمد جهان نیز قرار دارد. شاید شخص حسابدار مانند خلبان، پزشک و… کاری با جان افراد نداشته باشد، اما مطمئنا بقای واحد مالی هر کسب و کاری به دستهای توانمند و ذهن با خرد حسابدار بستگی دارد. اگر شما نیز به عنوان یک شخص حسابدار در مجموعهای مشغول به فعالیت هستید، یکی از سمتهای زیر را خواهید داشت:
- حسابدار عمومی
- حسابدار پروژهای
- حسابدار حقوق و دستمزد
- حسابدار صنعتی
- حسابدار انبار
- حسابدار مالیاتی
- حسابدار مالی
- حسابدار دولتی
- حسابدار بیمه
- ممیز مالیاتی
- دستیار حسابدار
- سرپرست حسابداران
- مسئول، رئیس حسابداری
- مدیر مالی
- حسابرس مستقل
- تحلیلگر مالی
آینده حرفه حسابداری در ایران
لوتوس تضمین میکند که افق شغلی حسابداری بیانگر این است که این حرفه در ایران آینده بسیار خوبی خواهد داشت. امروزه سازمانهای کوچک، کارخانجات بزرگ و میتوان گفت تمامی نهادها به یک گروه حسابداری و یا یک حسابدار نیاز دارند. در حقیقت حسابداری قلب مجموعه کاری است و اگر تداخلی در عملکرد آن به وجود آید، دیگر گروههای کاری هم دچار مشکل میشوند. اما حسابداری چگونه است؟
برای مثال یک کارخانه را مدنظر داشته باشید. در کارخانجات گروههای حسابرسی و حسابداران هستند که میزان درآمد و هزینهها را مشخص میکنند و به طور کلی این حسابداران هستند که ورودی و خروجی کارخانه را تعیین میکنند و گزارشات لازم را ارائه میدهند. حالا تصور کنید که حسابدار نتواند این فعالیتها را به درستی انجام دهد و یا گزارشاتی را که ارائه میدهد، درست و دقیق نباشد.
مشکلات و ضرورت های حسابدار
در چنین مواقعی، مشکلات بسیار متعددی برای کارخانه به وجود خواهد آمد و حتی احتمال ورشکستگی کارخانه نیز بیشتر خواهد شد. در این جور مواقع، کارخانه ممکن است حتی نتواند حقوق کارگران خود را نیز پرداخت کند و به خاطر همین موضوع بوده که میگوییم حسابدار قلب یک کسب و کار است، زیرا اگر حسابدار نتواند کار خود را به خوبی انجام دهد، دیگر بخشها نیز نمیتوانند به خوبی کار کنند.
با توجه به این مفاهیم میتوان گفت وجود یک حسابدار در تمامی ارگانها، کارخانهها و شرکتها ضروری است و با گذشت زمان نیز این ضرورت بیشتر خواهد شد. با توجه به اینکه فعالیتهای حسابداری کم کم الکترونیکی میشوند، بستن قرارداد استخدامی افراد غیر متخصص در این زمینه نیز امکانپذیر نیست. به همین دلیل، آینده رشته حسابداری در کل جهان و مخصوصا در کشور ایران بسیار عالی پیش بینی شده است.
نرمافزار حسابداری
حسابداری از گذشته تا به حال با نرم افزارهای حسابداری بسیار زیادی همراه بوده است. امروزه رشد بسیار خوب تکنولوژی موجب شده تا چرتکهها جای خود را به نرم افزارهای حسابداری بدهند. به طور معمول، افراد تازه وارد در حسابداری از خود میپرسند که چگونه باید از نرم افزارهای حسابداری استفاده کنیم؟ قبل از هرچیزی توجه داشته باشید که نرم افزارهای حسابداری دارای انواع مختلفی هستند و هریک کاربرد خاص خود را دارند.
رشته حسابداری چیست؟
همانطور که بیان کردیم، حسابداری جزو یکی از رشتههای تحصیلی پر طرفدار و پردرآمد است که هرساله تعداد افراد زیادی در این رشته فارق التحصیل میشوند. به طور کلی، رسیدگی به امور مالی در هر ارگانی وجود دارد و بدیهی است که این کار را باید به دست افراد خبره و متخصص در حسابداری سپرد. با توجه به اینکه زمان اهمیت بسیار بالایی دارد، امروزه انجام امور حسابداری را فقط افراد فارق التحصیل در این رشته میتوانند انجام دهند.
فارق التحصیلان رشته حسابداری میتوانند انجام امور حسابداری را به صورت دقیق و با سرعت و کیفیت بیشتری انجام دهند. در حالت کلی، حسابداری یک نوع تخصص کاملا مستقل است و افرادی میتوانند در این حرفه فعالیت کنند که حسابداری را به شکل تخصصی مطالعه کرده باشند. اگر شما نیز قصد دارید تا در رشته حسابداری مشغول به تحصیل شوید، به شما پیشنهاد میکنیم که در همین ابتدا بر اساس علاقه و همچنین آینده حرفه کاریتان تصمیم گیری کنید.
عملیات حسابداری در موسسه و عملکرد مالی موسسه(بنگاه،کارگاه ،شرکت)
تعریف حسابداری،گزارش های مالی، استفاده کنندگان اطلاعات،اصطلاحات حسابداری معادله حسابداری،حساب و ماهیت حساب،رویداد های مالی،دوره مالی،چرخه حسابداری.
تعریف حسابداری:حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است که رویداد های مالی را جمع آوری،اندازه گیری،تجزیه و تحلیل، ثبت و طبقه بندی، تجمیع و تلخیص کرده و در آخر گزارش گیری انجام میدهد.
حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است که رویداد های مالی (هرانچه که بر یک موسسه اثر مالی(پولی)میگذارد) مثل ورود و خروج پول به سیستم خزانه، خرید، فروش و…. را جمع آوری میکند.
این رویدادها اسناد مالی هستند که توسط یک شخص مسئول تایید شده که صحت و درستی آنها باید مورد بررسی قرار بگیرد.
اسناد مالی : اسناد و مدارک نشان دهنده تاریخ،مبلغ،ماهیت معامله و سایر اطلاعات مورد نیاز هستند و برای ثبت در سیستم حسابداری به کار می روند.
تمام رویداد های مالی و حسابداری باید به صورت مکتوب و اسناد و مدارک آن موجود باشد.
اندازه گیری:رویداد های مالی بر اساس یک واحد اندازه گیری(پول رایج هر کشور مانند ایران که ریال است ) سنجش میشود.
تجزیه و تحلیل:بررسی تغیرات انجام شده بر روی دارایی ها، بدهی ،سرمایه، معادله حسابداری و یا هزینه و یا درآمد و سایر حساب های موسسه هستند.رویداد های مالی باعث افزایش یا کاهش چه چیزی در حساب های سیستم حسابداری شده اند.
ثبت و طبقه بندی:تمامی رویداد های مالی باید در دفاتر حسابداری یا سیستم حسابداری و مالی ثبت بشود که هر رویداد در طبقه و حساب مشخص ثبت و قرار دارد که می توان در آینده این رویداد ها را مشاهده،پیگیری و با جمع آوری اطلاعات هر طبقه گزارشگیری نمود.
تجمیع و تلخیص:تجمیع جمع آوری رویداد های مالی انجام شده در طی یک دوره در هر طبقه از حساب ها می باشد و تلخیص رسیدن به یک مانده برای هر طبقه از حساب ها می باشد.مثال: جمع خرید به تفکیک هر تامین کننده یا کالا یا فروش به تفکیک هر مشتری یا کالا.
نکته:در هر مرحله به یاد داشته باشید اسناد را به تاریخ و شماره سند رویداد بایگانی نمایید.طریقه بایگانی بسته به نیاز شرکت ها متفاوت میباشد و اما در نهایت گزارشگیری از سیستم حسابداری و مالی ک هدف نهایی سیستم است که دو بخش درون سازمانی مثل گزارش نقدینگی شرکت گزارش حساب های دریافتنی طلب ما از مشتریان و یا حساب های پرداختنی (بدهی ها به تامین کنندگان)گزارش موجودی کالا و بهای تمام شده و گزارش های برون سازمانی به درخواست افراد و شرکت های طرف حساب نیاز موسسه اماده و ارائه میشود.
مانند گزارش سودو زیان صورت تغییرات در حقوق مالکانه(گردش سرمایه) صورت وضعیت مالی (ترازنامه)
انواع طبقه بندی واحد های اقتصادی ( موسسات )
از نظر نوع فعالیت
1. خدماتی:
موسساتی که به ارائه خدمات (مثل آموزش،بهداشت،درمان و زیبایی) می پردازند.
2 .بازرگانی:
موسساتی که از خرید و فروش مواد و کالا درآمد بدست می آورند بدون انکه شکل مواد یا کالا را تغییر بدهند.مثل عمده یا خرده فروشان بازار
3.تولیدی:
موسساتی که مواد اولیه و خام را در فرایند تولید تغییر ماهیت و شکل میدهند و به کالا تبدیل می کنند مانند شرکت های تولید لوازم خانگی،موتور و خودرو سازان و یا انواع شرکت های تولید کننده محصولات چوبی فلزی پلاستیکی و یا مواد غذایی
از نظر قصد و هدف
انتفاعی:این موسسات به قصد کسب درآمد و سود تشکیل می شوند که انتفاعی نامیده می شوند.
غیر انتفاعی:این موسسات به قصد کسب درآمد و سود نیستند و صرفا برای کمک و یا مقاصد خیرخواهانه میباشند.
موسسات از لحاظ نوع مالکیت: عمومی یا خصوصی و یا تعاونی هستند
عمومی ها در مالکیت دولت و یا نهاد های دولتی هستند،خصوصی ها مطلق به افراد حقیقی و شرکت های خصوصی تشکیل شده یک جامعه می باشند و تعاونی توسط عده ای حقیقی یا حقوقی به منظور کمک و جهت رفع نیازهای مشترک می باشد.
عناصر اصلی حسابداری:
سرمایه+بدهی=دارایی
مثال خودرا از آنچه که دارید تصور کنید به صورت معمول کفش،لباس،کیف،ساعت،گوشی همراه و وجه نقد شما کل دارایی شما به حساب می آید.آنچه که از این دارایی ها به شخص یا اشخاص دیگری متعهد به پرداخت هستید بدهی شما می باشد و در نهایت آنچه متعلق به خودتان است سرمایه شما می باشد.
تعریف دارایی:
منابع مالی هستند که فعالیت های تجاری، اقتصادی با استفاده از آنها انجام میگیرد. اموال،مطالبات،و سایر منابع مالی مطلق به یک موسسه در نتیجه ی معاملات و یا سایر رویداد ها ایجاد شده و دارای منافع آتی می باشد و می توان انها را به پول تبدیل کرد دارایی نامیده می شود.(مثلا موجودی نقد و بانک،موجودی کالا،اثاثه،تجهیزات،ساختمان)که به دو دسته تقسیم می شوند:
دارایی های جاری:
که در طول یک دوره مالی (سال مالی) به پول تبدیل می شوند یا به یک دارایی دیگر تبدیل می شوند مثل موجودی نقد و بانک،حساب های دریافتنی و موجودی کالا
دارایی های ثابت:طول عمر بالایی دارند و برای منافع شرکت می باشند مثل اثاثه و تجهیزات.
انواع دارایی های جاری:
صندوق: پولی که از مشتریان بصورت نقد دریافت می کنید و نزد موسسه می باشد.
بانک:تمام پول هایی ک در حساب بانکی به حساب موسسه می باشد.
حساب های دریافتنی:ارائه خدمات یا فروش کالا به مشتریان و طرف حساب ها بشرط انکه پول آن را در آینده دریافت کنیم
اسناد دریافتنی:همان فروش یا ارائه خدمات با دریافت اسناد (چک) از طرف حساب ها
موجودی مواد وکالا:موجودی هایی هستند که به قصد فروش یا تبدیل به کالا و در نهایت فروش می باشند
پیش پرداخت:وجهی ک ما به افراد یا شرکت ها پرداخت می کنیم که هنوز خدمات آن را دریافت نکردیم
انواع دارایی ثابت
اثاثه و منصوبات:مثل میز صندلی و مبلمان که برای استفاده پرسنل و سایر افراد می باشد.
زمین و ساختمان:که برای شرکت باشد و بقصد استفاده برای امور شرکت باشند.
وسایل نقلیه:که به نام شرکت هستند و برای انجام امور شرکت می باشد.
تعریف بدهی:تعهدات مالی موسسه در قبال افراد و شرکت های دیگر ک از طریق معاملات و رویداد های گذشته ناشی شده و باید از طریق پول تحویل کالا یا ارائه خدمات تسویه شود.
انواع بدهی ها
بدهی های جاری
حساب های پرداختنی:زمانی که کالا یا خدماتی را دریافت می کنیم بدون آنکه پولی پرداخت کنیم.
اسناد پرداختنی:زمانیکه در قبال پرداخت کالا خدمت سندی مثل چک یا سفته پرداخت کنیم
پیش دریافت:وجهی که از دیگران دریافت کنیم بدون انکه خدمت یا کالایی را ارائه دهیم
تسهیلات مالی:پولی که بصورت وام از بانک یا موسسات دریافت کنیم و قرار است طی یک دوره مالی پرداخت کنیم
ذخیره مالیات: پولی ک بابت سود مشمول مالیات به سازمان امور مالیاتی بدهکار می شویم بابت یک دوره مالی.
بدهی بلند مدت:به بدهی هایی ک بیش از یک دوره مالی باید پرداخت شوند (وام های بلند مدت)
تعریف سرمایه:آورده های نقدی(پولی)یا غیر نقدی صاحب یا صاحبان یک موسسه نسبت به دارایی ها را سرمایه می گویند.در واقع ( دارایی-بدهی =سرمایه )
تعریف حساب: داده های مربوط به هرکدام از عناصر معادله حسابداری به تفکیک در یک حساب ثبت می شوند.باکس هایی که رویداد های مالی مربوط به دارایی،بدهی و سرمایه در ان نگهداری میشوند.مثل موجودی نقد و بانک،حساب های دریافتنی،موجودی کالا،حساب های پرداختنی و حساب جاری شرکا
از حساب ها به شکل T برای نگهداری و طبقه بندی رویداد ها استفاده می شوند. بوسیله این حساب ها می توان تمام رویداد های مالی انجام شد هر عنوان حساب را تجمیع کرد و در نهایت به یک مانده نهایی رسید.
حساب ها شامل سه قسمت هستند:
عنوان حساب که در ان نام حساب نوشته می شود.
سمت راست : که بدهکار گفته می شود.
سمت چپ: که بستانکار گفته می شود.
ماهیت حساب ها:عناصر معادله حسابداری که شامل دارایی ،بدهی و سرمایه هستند و فرمول ان برابر است با (بدهی+سرمایه=دارایی) که دارای ماهیت بدهکار یا بستانکار می باشند.تمام حساب های مربوط به دارایی ها دارای ماهیت بدهکار و حساب مربوط به بدهی و سرمایه ماهیت بستانکار دارند
برای مثال وقتی یک دارایی مثل موجودی نقد اضافه می شود می گوییم بدهکار شده است و زمانی که کاهش می یابد می گوییم بستانکار شده است.
حساب مربوط به بدهی و سرمایه برعکس دارایی می باشند زمانی که بدهی و سرمایه اضافه می شود (افزایش می یابد) بستانکار و زمانی که کم یا کاهش می یابد بدهکار می شود.
نکته: دارایی ها یا مانده بدهکار دارند و یا صفر اصلا نمی توانند بستانکار باشند برای مثال هیچوقت حساب صندوق نمی تواند از ما پول بخواهد چرا که یا پول دارد یا مانده ان صفر می باشد.
بدهی و سرمایه هم برعکس دارایی یا دارای مانده بستانکار یا نهایتا صفر می باشد.
نکته: حسابداری دوطرفه است.منظور این است هر رویداد مالی حداقل بر دو حساب (دو طرف حساب)تاثیر میگذارد.مثلا خرید موجودی کالا بصورت نسیه موجودی کالا را بدهکار و حساب های پرداختنی را بستانکار می کند
دوره مالی:گزارش و نتایج رویداد های مالی یک موسسه را می توان در پایان اجرای عملیات مالی آن از خرید و فروش و وصول مطالبات و پرداخت تعهدات تعیین کرد.اما استفاده کنندگان از این گزارش ها نمی توانند زمان طولانی صبر کنند برای همین عمر موسسه را به دوره های زمانی یک ساله تقسیم می کنند که به اصطلاح دوره مالی گفته می شود و هر دوره مالی برابر با یک سال از زمان و تاریخ شروع فعالیت تا پایان آن سال می باشد.
چرخه حسابداری: عملیات حسابداری که از اولین روز شروع فعالیت تا پایان سال یا سال مالی بصورت روتین در هر دوره مالی تکرار می شود. در طول دوره جمع اوری داده ها مربوط به رویداد های مالی ،تجزیه و تحلیل رویداد های مالی و ثبت سند حسابداری (این رویداد کدام عنصر حسابداری را تحت تاثیر قرار می دهد؟)ثبت رویداد های مالی در دفتر روزنامه،انتقال اطلاعات از دفتر روزنامه به دفتر کل،تهیه تراز آزمایشی،(همه رویداد های مالی طی دوره به تفکیک در این تراز قابل روئیت می باشد)
در پایان دوره مالی اصلاح و تعدیل حساب های مورد نیاز مثل پیش دریافت ها و پیش پرداخت ها تهیه تراز آزمایشی اصلاح شده بستن حساب های موقت(حساب های سود و زیانی)درآمد ها و هزینه ها و تهیه تراز آزمایشی اختتامیه.
ثبت و گزارش رویداد های مالی
تجزیه و تحلیل رویداد های مالی – اصول و نحوه تنظیم سند حسابداری-دفاتر قانونی-دفتر روزنامه-دفتر کل -تراز آزمایشی-فهرست کد گذاری حساب ها -ثبت درآمد و هزینه در موسسات خدماتی -برداشت حساب سرمایه
در قسمت تجزیه و تحلیل: مرحله اول تعیین اثر رویداد های مالی بر معادله حسابداری است.مرحله دوم بیان اثرات رویداد های مالی به زبان بدهکار و بستانکار است.برای بیان اثرات رویداد های مالی به زبان بدهکار،بستانکار یک قاعده ساده وجود دارد. افزایش در سمت راست معادله اساسی حسابداری(دارایی)بدهکار و کاهش در ان بستانکار می شود.
دارایی ها : افزایش ( بدهکار ) و کاهش (بستانکار)
بدهی ها و سرمایه : افزایش (بستانکار) و کاهش ( بدهکار )
افزایش در سمت چپ معادله اساسی حسابداری(بدهی و سرمایه)بستانکار و در کاهش در آن بدهکار می شود.
اصول و نحوه تنظیم سند حسابداری(ثبت رویداد های مالی در سند حسابداری)
ثبت رویداد های مالی در دفاتر و سیستم حسابداری هست که این کار را از طریق دریافت و جمع آوری اسناد و مدارک رویداد های مالی و سپس تجزیه و تحلیل ان ها انجام می دهیم.
سند حسابداری یک فرم است که در آن آثار یک یا چند رویداد مالی وارد می شود که دارای شماره سند حسابداری،تاریخ ،کد حساب،شرح،(شرح کاملی از رویداد مالی )مبلغ بدهکار ، مبلغ بستانکار با توجه به ماهیت حساب و رویداد های مالی اتفاق افتاده وارد می شود و در نهایت جمع بدهکار و بستانکار چرا که یک رویداد یا چند رویداد مالی در یک سند وارد می شود و در نهایت تهیه کننده سند و تایید کننده سند.
دفاتر قانونی یا رسمی:دفاتری هستند که از نظر قوانین و مقررات تهیه آنها اجباری است.دفاتر قانونی شامل دفتر روزنامه و دفتر کل می باشند .
دفتر روزنامه:براساس ماده 7 قانون تجارت دفتر روزنامه دفتری است که تاجر همه روزه باید کلیه رویداد های مالی خود را اعم از خرید ،فروش، مطالبات ،دیون و حتی وجوه برداشتی برای مخارج شخصی خود را در آن ثبت نماید که این رویداد ها برای یک سال مالی و بر اساس یک تاریخ ثبت می شود.
این دفتر از روی سند حسابداری ثبت می شود و سپس مانده های دفتر روزنامه وارد دفتر کل می شود.
دفتر کل دفتری که برای هر یک ار حساب های موسسه از جمله دارایی ،بدهی ، سرمایه ،هزینه ها و درامدها و سایر موارد بصورت جداگانه حساب در نظر میگیریم که اطلاعات ورودی به این دفتر به ترتیب تاریخ ،مبلغ از روی دفتر روزنامه استخراج و ثبت می شود.که این کار را برای هر یک ازحساب ها به تفکیک انجام می دهیم و ستون باقی مانده را از محاسبات در ستون بدهکار یا بستانکار وارد می کنیم
ترتیب قرار گرفتن حساب ها به این صورت می باشد که ابتدا دارایی های جاری و ثابت سپس بدهی و بعد سرمایه برداشت ،درآمد و در نهایت هزینه می باشد.
گزارشات مالی حسابداری از روی مانده حساب دفتر کل تهیه می شود.
تراز آزمایشی:فهرستی از مانده های حساب های دفتر کل که معمولا در پایان هر ماه یا بازه های زمانی مد نظر تهیه می شود و به حسابدار امکان می دهد که از تساوی جمع مانده بدهکار یا بستانکار خود اطمینان حاصل کند.
گزارش تراز آزمایشی یک گزارش درون سازمانی است که از آن برای بررسی صحت و درستی مانده حساب های دفتر کل استفاده می شود .
قبل از تهیه گزارشات مالی تراز آزمایشی باید تهیه و در صورت نیاز اصلاحات و بروز رسانی رویداد های مالی در مانده حساب های این تراز انجام شود.
تراز آزمایشی دو ستونی ،چهار ستونی، شش ستونی تهیه می شود که شامل نام موسسه ،تاریخ،ستون مانده اول دوره،بدهکار و بستانکار ، گردش طی دوره بدهکار و بستانکار و مانده بدهکار و بستانکار می باشد
در تراز آزمایشی ابتدا دارایی سپس بدهی ،سرماریه ،برداشت ،درآمد و هزینه ها و در نهایت حساب های انتظامی قرار دارند.
ثبت درآمد ها و هزینه ها در موسسات خدماتی:
تعریف درآمد:کلیه منافع حاصل از ارائه خدمات مثل درآمد،آموزش و ارائه خدمات مالی و حسابداری در آمد ماهیت بستانکار دارند،درآمد ابتدا باید محقق شوند صرفا پرداخت پول توسط مشتری در آمد نیست.
هزینه ها:کلیه مخارجی برای کسب درآمد ،حقوق،پذیرایی،آب،برق و گاز و هزینه های دارای ماهیت بدهکار و به صورت جدا برای هر هزینه باید حساب ایجاد شود.
نکته:هر زمان هزینه صورت بگیرد باید ثبت شوند.
پیش دریافت:چنانچه پولی رو از مشتری دریافت کنیم که هنوز خدمات آنرا ارائه ندادیم.پیش دریافت ماهیت بستانکار دارد که پس از ارائه خدمات به ازاء ارائه خدمات بدهکار می شود.
پیش پرداخت:چنانچه پولی را پرداخت کنیم اما خدمات یا کالای آنرا دریافت نکرده باشیم از گروه دارایی ها می باشد و ماهیت بدهکار دارد.
برداشت:صاحب یک موسسه برای مصارف شخصی پول یا دارایی دیگر را که متعلق به موسسه است را بردارد برداشت دارایی ماهیت بدهکار می باشد
صورت های مالی:هدف و نتیجه و خلاصه تمام گزارشات از حساب های سیستم تمام عملیات ورویداد های مالی در پایان دوره مالی در قالب صورت های مالی می باشد
نکته: توضیح بدید اول رویدادها وارد دفتر روزنامه بعد دفتر کل و بعد آزمایشی می شوند
ارقام مندرج در صورت های مالی از روی مانده حساب دفتر کل یا همان T نوشته می شوند
برای تهیه گزارشات ابتدا سود و زیان سپس سرمایه و در نهایت ترازنامه تهیه می شود و در پایان دوره قالبا تهیه می شوند که از روی همین گزارشات اضهار نامه مالیاتی نیز ارسال می شود
گزارش سود و زیان : سودو زیان از اختلاف درآمد و هزینه بوجود می آید
اگر درآمد بیشتر باشد سود و اگر هزینه ها بیشتر باشد زیان حاصل می شود
برای تهیه ابتدا عنوان موسسه سپس تاریخ مد نظر برای گزارش و سپس کلیه درآمد ها رو از کلیه هزینه ها کسر می کنیم که در نهایت به مانده سود یا زیان میرسیم
صورت حساب سرمایه در موسسات : برای آنکه سرمایه یک موسسه در پایان دوره محاسبه شود.
برای تهیه آن نام موسسه دوره مالی منتهی به گزارش را می نویسیم سپس سرمایه اول دوره را با سرمایه گزاری مجدد جمع و برداشت شخصی مالکین را کسر و سود را به آن اضافه یا در صورت زیان آنرا کسر می کنیم و سپس مانده بدست آمده سرمایه پایان دوره مارا تشکیل می دهد
ترازنامه صورت وضعیت مالی
ترازنامه:گزارشی از اطلاعات مربوط به دارایی،بدهی و سرمایه توسط این گزارش در یک تاریخ از سال میتوانیم مانده حساب ها دارایی ،بدهی و سرمایه را داشته باشیم .
فرمت ترازنامه به این شکل می باشد که ابتدا نام موسسه و سپس تاریخ تهیه ترازنامه در ستون سمت راست دارایی ها را که ابتدای دارایی های ثابت و سپس دارایی های جاری نوشته می شود.در ستون سمت چپ بدهی های کوتاه مدت و سپس بدهی های بلند مدت و در نهایت زیر بدهی ها حقوق صاحبان سهام(سرمایه) وارد می شود.
نکته ترازنامه:جمع دارایی ها باید با بدهی ها و سرمایه برابر باشند
عملیات مالی در موسسات بازرگانی: حساب خرید-حساب فروش-انواع تخفیفات-موجودی کالا-انبار گردان موجودی کالا-روش ارزیابی موجودی کالا-روش ثبت موجودی کالا
موسساتی که بعد از سود اقدام به خرید و فروش کالا می کنند بدون آنکه تغییری در کالا ایجاد کنند.
حساب خرید: برای ثبت کالاهای خریداری شده قرار می گیرند و به قصد فروش خریداری شده اند حساب خرید دارای ماهیت بدهکار می باشند
مثلا : خرید(بدهکار)
صندوق،حساب های پرداختنی(بستانکار)
هزینه حمل کالای خریداری شده: طبق استاندارد های حسابداری هزینه حمل کالای خریداری شده به عنوان بخشی از بهای تمام شده کالای خریداری شده در نظر گرفته می شود
حساب فروش: حساب فروش برای ثبت کالا های فروش رفته مورد استفاده قرار میگیرد (صرفا کالاهایی که بصورت موجودی کالا و به قصد خرید و فروش می باشد از حساب فروش استفاده می شود و فروش ماهیت بستانکار دارد)
انواع تخفیفات و برگشت خرید کالا و نحوه ثبت آن توافقی : قیمت خرید با توافق خریدار و فروشنده تعیین می گردد.
این تخفیف در نهایت ثبت نمی شود.
تخفیف تجاری : این تخفیف که میتواند ناشی از خرید تیراژ یا عمده باشد صورت می گیرد و در دفاتر ثبت نمی شود
برگشتی: تخفیفی که به علت معیوب بودن یا عدم تطابق کالا صورت می گیرد این تخفیف در دفاتر ثبت می شود.
نقدی: این تخفیف زمانی که خرید و فروش با شرط تعهدی صورت گرفته و در دوره تخفیف پرداخت انجام میشود و در دفاتر ثبت می شود.
موجودی کالا:موجودی کالا یک دارایی جاری با ماهیت بدهکار می باشد و انتظار می رود طی یک سال مالی به فروش برسد .
روش نگهداری و کنترل موجودی کالا که بسیار با اهمیت می باشد به دو روش می باشد.
1 روش ثبت دائمی موجودی کالا:کالای خریداری شده در طول دوره مالی به حساب موجودی کالا بدهکار می شود و هنگامی که کالا فروخته شد بهای تمام شده آن از حساب موجودی کالا خارج می شود یعنی در هنگام خرید موجودی کالا بدهکار می شود و در هنگام فروش علاوه بر ثبت مربوط به فروش ثبت دیگری نیز بابت کاهش موجودی کالا در دفاتر ثبت می شود.به این ترتیب که بهای تمام شده کالای فروش رفته بدهکار و حساب موجودی کالا بستانکار می شود
در این سیستم هیچگونه ثبت اصلاحی در پایان دوره برای نشان دادن موجودی کالا پایان دوره در دفاتر صورت نمیگیرد به این دلیل که موجودی کالا مانده را به روزنشان می دهد.
در زمان خرید :موجودی کالا (بدهکار)
بانک /صندوق/ حساب پرداختنی / اسناد پرداختنی (بستانکار)
درزمان فروش ثبت اول: بانک /صندوق/ حساب دریافتنی / اسناد دریافتنی
فروش (بستانکار )
ثبت دوم بهای تمام شده کالای فروش رفته (بدهکار)
موجودی کالا (بستانکار)
روش ثبت ادواری : در سیستم ادواری هنگام خرید حساب خرید بدهکار میشود و هنگام فروش کاهش موجودی در دفاتر ثبت نمیگردد. لذا در این سیستم مقدار موجودی کالا طی سال از روی دفاتر امکان پذیر نمی باشد .
لازم است برای بدست آوردن مقدار موجودی کالا و بهای تمام شده کالای فروش رفته ابتدا موجودی کالای پایان دوره تعیین شود سپس موجودی کالای پایان دوره از مجموع کالای اول دوره و خریدهای دوره کسر گردد تا بهای تمام شده کالای فروش رفته مشخص گردد .
در زمان خرید :خرید (بدهکار)
بانک /صندوق/ حساب پرداختنی / اسناد پرداختنی (بستانکار)
درزمان فروش : بانک /صندوق/ حساب دریافتنی / اسناد دریافتنی
فروش (بستانکار )
موسساتی استفاده میکنند که حجم معادلات و تنوع بالای کالا داشته باشند در این روش برای ثبت عملیات حسابداری خرید از حساب خرید برگشت از خرید و تخفیفات نقدی خرید استفاده میشود.
در این سیستم برای ثبت عملیات فروش از حساب فروش تخفیفات نقدی فروش و برگشت از فروش و تخفیفات استفاده میشود .
در این سیستم حساب موجودی کالا طی دوره گردش ندارد واگر شما حساب موجودی کالا را مانده گیری کنید ، فقط مانده ی ابتدای دوره را نمایش می دهد که میتوان پس از انبار گردانی و شمارش کالا بهای تمام شده موجودی را پس از انجام ثبت های اصلاحی بدست آورد .
انبار گردانی : در پایان هر سال یا بسته به نیاز چندین بار درطی دوره به منظور تعیین مقدار کالای باقی مانده در شرکت کلیه موجودی ها شمارش میشود .این کار به دلیل رفع مغایرت انبار سیستم اتفاق می افتد که مشخص شود تعداد دقیق انبار چقدر است و بهای تمام شده دقیق تری بدست می آید .
ارزیابی موجودی کالا :کالاها با قیمت های مختلفی وارد انبار شده اند باید مشخص شود که مبلغ هر واحد کالا به چه مبلغی درگزارش های مالی ثبت شوند .
در واحد های تجاری که کالاهای مشابهی در تاریخ های مختلف با قیمت های گوناگونی میخرند . برای ثبت و نگهداری اطلاعات حساب موجودی کالا از سیستم دائمی استفاده میکنند ، ضرورت دارد به هنگام فروش بهای تمام شده کالای فروش رفته محاسبه و در بستانکار حساب موجودی کالا وارد شود.
روش های ارزیابی موجودی کالا : هدف تعیین بهای تمام شده کالای فروش رفته
1.fifo ( اولین صادره از اولین وارده )
2. lifo ( اولین صادره از اخرین وارده )
3. میانگین موزون : در این روش ابتدا یک نرخ متوسط ( میانگین محاسبه شده وتعداد فروخته شده و پایان دوره در آن ضرب میشود و بهای تمام شده محاسبه میشود .)
بهای تمام شده کالای آماده برای فروش |
نرخ میانگین موزون |
تعداد دوره های خرید و اول دوره |
جمع کل نرخ ها |
نرخ میانگین ساده |
تعداد کالای آماده برای فروش |
بنابراین در سیستم ثبت موجودی ها به روش میانگین موزون هرگاه خرید جدیدی با قیمتی متفاوت از قیمت های قبل انجام شود ، قیمت میانگین جدید محاسبه خواهد گردید و این قیمت برای ثبت بهای تمام شده کالای فروش رفته بکار میرود تا این که مجدد خریدی صورت گیرد و قیمت میانگین جدید محاسبه گردد.
4. روش شناسایی ویژه : فروش هرکالا در مقابل خرید آن
موجودی نقد ( صندق و بانک ، تنخواه گردان ، صورت مغایرت بانکی )
دارایی های جاری با ماهیت بدهکار
نکته : حساب ها از گروه به کل و سپس معین دسته بندی میشود . برای مثال دارایی های جاری (گروه )، موجودی نقد و بانک ( کل ) ، صندوق بانک تنخواه گردان ( معین )
حساب صندوق : به نقدی که در موسسه به صورت روتین برای دریافت ها وپرداخت های روزمره مورد استفاده قرار میگیرد .
گاهی اوقات ممکن است دریافت و پرداخت های صندوق با خطا همراه باشد که لازم است همیشه موجودی فیزیکی حساب صندوق با سیستم حسابداری چک شود و این کار روزانه انجام شود و چنانچه مغایرتی وجود داشته باشد پس از بررسی بایک سند اضافه یا کسری صندوق ثبت شود .
حساب بانک ( دارایی یا ماهیت بدهکار ) : جز حساب هایی که پول آن در دسترس است و دریافت و پرداخت از طریق آن غالبا صورت میگیرد . احتمال اشتباه در این حساب ها بسیار کم است و چنانچه از این حساب به خوبی و طی یک فرایند مناسب استفاده شود، میتوان معیار مهمی برای جلوگیری از تخلفات و اشتباهات باشد . گزارش هایی که بانک به ما میدهد شامل اعلامیه ی بستانکار ، بدهکار و صورت حساب های بانکی میباشد .
اعلامیه بستانکار : زمانی که وجه نقدی به حساب بانکی واریز میشود .
اعلامیه بدهکار : زمانی که وجه نقدی از حساب بانکی پرداخت شود .
صورت حساب بانکی : گزارشی از دریافت و پرداختی ها ( واریز و برداشت از حساب بانکی با ذکر تاریخ و شماره ی پیگیری و مانده فعلی حساب ) است .
صورت مغایرت بانکی : اگر رویداد های مالی ثبت شده در حساب بانکی سیستم با حساب بانک در همان تاریخ مغایرت داشته باشد ، بررسی و مغایرت گیری انجام می شود که میتوان ناشی از ثبت نکردن یا اشتباه ثبت برخی از رویداد ها توسط یکی از طرفین باشد ( اقلام باز)
اقلام باز شامل چک های معوق ( چکی که ماداده ایم ، فرد هنوز به بانک مراجعه نکرده است) ، چک های برگشتی ، سپرده هایی بین راهی مثل شبا بانکی، واریزی های نامشخص ، کارمزد بانکی و اشتباهات در ثبت رویداد های مالی چه از لحاظ تاریخ چه ثبت آن در حساب دیگر .
یک دارایی با ماهیت بدهکار
حساب تنخواه گردان : وجه نقدی تحت عنوان تنخواه به شخصی ( تنخواه گردان) برای پرداخت هزینه های جزئی شرکت پرداخت میگردد . این حساب میتواند طی فرایند مورد نیاز شرکت در زمان های مد نظر شارژ شود (همان پرداخت تنخواه به تنخواه گردان ) و مستندات وجود مصرف یا هزینه شده و پرداخت شده از تنخواه گردان دریافت میشود این کار به صورت روتین بسته به حجم فعالیت هر شرکت توسط یک یا چند نفر با مبالغ متفاوت در زمان مختلف انجام میشود . مثل هزینه های کرایه پیک و آژانس ، پست ، تلفن ، آب و برق وگاز ، پذیرایی و آبدار خانه و ملزومات مصرفی و…
دارایی های ثابت
انواع دارایی های ثابت (محاسبه استهلاک و نحوه ی ورود و خروج )
قبلا گفته بودیم که این دارایی ها طول عمر بالایی دارند، نشان دهنده اعتبار موسسه هستند . مانند تجهیزات و ماشین آلات و…
دارایی های نامشهود
دارایی هایی که موجودی فیزیکی و قابل رویت ندارند . مثل علائم یا برند تجاری ، حق الامتیاز
عملیات حسابداری دارایی های ثابت :دارایی های ثابت باید برمبنای ارزش نقدی یا ارزشیابی وثبت شود .
اصل بهای تمام شده
بهای تمام شده یک دارایی میتواند شامل ارزش خود آن دارایی + هزینه هایی که بابت آن متحمل می شویم باشد . ( مثل هزینه حمل )
در صورتی که دارایی ثابتی را بخواهیم بسازیم و ساخت آن طول بکشد، از حساب تحت عنوان دارایی در جریان ساخت استفاده میکنیم . مثلا ساخت یک آپارتمان شامل
خرید زمین 1000000ريال
خرید نقشه 100000ريال
معمار 50000ريال
مصالح 2000000ريال
زمین یک دارایی مستقل است پس سند میخورد
دارایی در جریان ساخت 100000 ريال
50000 ريال
2000000ريال
بانک 2150000ريال
ساختمان 2150000 ريال
زمان آماده بودن دارایی در جریان ساخت 2150000ريال
چنانچه هزینه ی قابل ملاحضه ای اتفاق بیوفتد که باعث افزایش عمر یا کیفیت محصول شود به بهای تمام شده ی آن اضافه میشود و اگر هزینه ها اساسی نباشد ، جزو هزینه های دوره محسوب میشود .
استهلاک دارایی : با گذشت زمان و با در اثر استفاده از دارایی ثابت ، ارزش دارایی کاسته خواهد شد که در واقع یک نوع هزینه برای موسسه به حساب می آید و با توجه به این که هزینه ها تعیین کننده اصلی سود وزیان شرکت هستند ، لازم است محاسبه و ثبت هزینه استهلاک به صورت سالیانه انجام شود و ارزش دفتری دارایی ها کاسته میشود و این هزینه به این صورت ثبت میشود .
هزینه استهلاک (بدهکار)
استهلاک انباشته (بستانکار )
نکته: مانده هزینه ی استهلاک انباشته از دارایی ثابت کم می شود تا صفر شود یا به ارزش اسقاط برسیم .
عوامل تعیین کننده استهلاک : شامل بهای تمام شده ی دارایی ثابت ، عمر مفید (مدت زمان استفاده از دارایی ثابت) ، ارزش اسقاط ( ارزشی که انتظار داریم دارایی ثابت را در پایان عمر مفید به آن بها بفروشیم )
روش محاسبه ی استهلاک : روش خط مستقیم : پرکاربرد ترین روش
بهای تمام شده |
ااارزش اسقاط |
عمر مفید |
عمر مفید را میتوانید را میتوانید از جداول اداره مالیات استخراج کنید .
روش درصد از بهای تمام شده : مثلا موسسه ای نرخ استهلاک را …… اعلام میکند
بهای تمام شده |
فرمول محاسبه :
نرخ استهلاک |
ااارزش اسقاط |
روش ساعات کارکرد: که به این صورت خواهد بود که عمر مفید یک دارایی در نتیجه کارکرد آن دارایی کاهش میابد، نه بر اثر گذشت زمان .
بهای تمام شده |
ااارزش اسقاط |
ساعات کارکرد در طی عمر مفید |
هزینه ی استهلاک بر مبنای یک ساعت کارکرد |
ساعات کارکرد در طی عمر مفید یعنی در واقع باید عمر مفید دارایی را به ساعت وارد کنیم.
آنوقت کارکرد را در هزینه استهلاک یک ساعت کارکرد ضرب میکنیم و هزینه استهلاک به دست می آید .
روش میزان تولید یا خدمات ارائه شده ( مثل روش قبل )
بهای تمام شده دارایی |
میزان کل تولید |
نرخ استهلاک هر واحد تولید |
ااارزش اسقاط |
حالا هر چند تا که تولید داشتیم ، ضدربدر نرخ یک واحد تولید هزینه استهلاک محاسبه میشود .
نکات در مورد استهلاک انباشته : مجموع هزینه های استهلاک در طی عمر مفید دارایی استهلاک انباشته است . استهلاک انباشته از نوع حساب های دائم با ماهیت بستانکار و کاهنده ی دارایی است .
ارزش دفتری |
ااستهلاک انباشته |
بهای تمام شده دارایی |
ارزش دفتری دارایی :
خروج یک دارایی میتواند ناشی از فروش یا ازبین رفتن ویا…. دارایی باشد .برای اینکار باید مواردی همچون دریافت وجه دارایی ، حذف دارایی های ثابت ، حذف مانده استهلاک انباشته و در تاریخ خروج و تشخیص سود و زیان حاصل از فروش یا حذف دارایی انجام می شود که پس از مانده گیری از حساب های مرتبط به دارایی ثابت به دست می آید .
مطالبات : طلب موسسه از اشخاص دیگر که از رویداد گذشته ایجاد شده است .
انواع مطالبات : حساب دریافتنی تجاری ( برای مشتریان ) (فعالیت اصلی شرکت) ، اسناد دریافتنی (چک ها ) ، سایر حساب و اسناد دریافتنی ( اشاص غیر که مربوط به فعالیت اصلی شرکت نیست )
حساب های دریافتنی ممکن است غیر قابل وصول ( مطالبات سوخت شده )شوند. یعنی امیدی به وصول یا دریافت آنها نیست.
مطالبات مشکوک الوصول : مطالباتی که نسبت به دریافت یا وصول آن اطمینانی وجود ندارد .
مطالبات غیر قابل وصول: باید از مانده حساب های دریافتنی کسر گردد که تحت عنوان هزینه مطالبات سوخت شده ( بدهکار ) و حساب دریافتنی ( بستانکار ) سند میشود .
انواع بدهی های جاری وبلند مدت :بدهی ها ، تعهدات مالی یک شرکت نسبت به دیگران میباشد که ناشی از رویداد های گذشته بوده است .
بدهی های جاری : سررسید یا پرداخت این بدهی ها در همان دوره مالی یا در مدت زمان یک ساله میباشد .
حساب های پرداختنی : ناشی از خرید نسیه با فعالیت اصلی شرکت میباشد ( برای تامین کننده)
اسناد پرداختنی : همان چک پرداختنی
سایر حساب پرداختنی :مربوط به فعالیت اصلی شرکت نمیباشد .
بدهی های غیر جاری : سررسید یا پرداخت این بدهی بیش از یک دوره مالی یا چند سال می باشد.
هزینه های پرداختنی : هزینه هایی که در سال مالی جاری ایجاد شده است اما پرداخت نشده اند . مثل هزینه آب و برق
مالیات پرداختنی : شامل مالیات عملکرد که باید ذخیره گرفته شود. این حساب بابت مالیات هایی است که باید به حساب اداره مالیات واریز شود .
بیمه پرداختنی : حق بیمه پرداختنی کارکنان به سازمان تامین اجتماعی شامل 7% حقوق مشمول سهم کارمند و 23% سهم کارفرما می باشد.
وام های بلند مدت : مبلغی که بانک با سایر موسسات در اختیار شرکت قرار میدهند و یک نوع بدهی می باشد که همواره با بهره می باشد.
زمان ایجاد : بانک 100000 (بد)
هزینه بهره 10000 ( بد)
وام پرداختنی 110000 ( بست )
زمان پرداخت : 110000 تقسیم بر 12 ماه (برای مثال یکساله باشد) و طبق آن
وام پرداختنی (بد)
بانک (بست )
اسناد تجاری : اسنادی که قابل نقل و انتقال هستند .دارای تاریخ سررسید و به جای پول گاهی مورد استفاده قرار می گیرند و تابع قوانین و قانون می باشند .
سفته : پرکاربرد ترین سند برای تضمین قرار داد ها و وام های دریافتی و به طور کلی تعهدات است. این سند به عنوان حساب های انتظامی ثبت می شود .
ثبت زمان صدور یا دریافت : حساب های انتظامی (بد)
طرف حساب های انتظامی (بست)
زمان عودت سند عکس همین ثبت میشود .
حساب های انتظامی در گزارش های مالی نمی آیند فقط در تراز آزمایشی وجود دارد .
چک: چک ها ابتدا نزد صندوق می شوند یا خرج میشوند یا نقد می شوند یا واگذار به بانک می شوند یا برگشت و در نهایت استرداد می شود .
اصلاح و تعدیل حساب ها در پایان دوره و تهیه تراز آزمایشی
انواع حساب ها :
دائمی : حساب هایی که مانده آنها به دوره ی مالی بعد منتقل می شود .
دارائی ، بدهی ، سرمایه که به آنها حساب تراز نامه ای هم می گویند دائمی هستند .
حساب های موقت : حساب هایی که درپایان دوره مالی بسته می شوند .
حساب درآمد ، هزینه ، برداشت از نوع حساب های موقت هستند
حساب های مختلط : که بخشی از آن دائم و بخشی موقت می باشند .مانند پیش پرداخت ها،
پیش دریافت ها ، موجودی کالا ، ملزومات هزینه ها و درآمدهای محقق شده شناسایی نشده
نکته :حساب های موقت وبخش موقت حساب های مختلط به حساب سود وزیان جاری بسته می شود که مانده این حساب ، نشان دهنده سود یا زیان است .
اصلاح حساب ها در طول دوره : برای اجرای اصل تطابق، هزینه های هر دوره مالی از درآمد ها همان دوره در زمان تهیه صورت سود و زیان شناسایی ،ثبت و کسر میگردند.
در واقع در تراز آزمایشی باید بررسی تک تک حساب ها در زمان تهیه صورت های مالی انجام و به روز می شوند .
الف ) اصلاح حساب دارایی ها که مبلغی از آنها در دوره ی مالی هزینه شده ( شامل ملزومات ، پیش پرداخت ها ، موجودی ها و… )
ب ) اصلاح درآمدهای تحقق یافته ثبت نشده
ج) اصلاح بدهی های جاری و پیش دریافت ها
د) اصلاح هزینه های تحقق یافته پرداخت نشده ( مثل عوارض بیمه حقوق)
تراز آزمایشی که پس از انجام ثبت های اصلاحی انجام می شود ، تراز آزمایشی اصلاح شده می گویند و مبنای تهیه صورت های مالی است .
به صورت کلی برای انجام امورکاری باید این فعالیت هارا انجام دهیم :
1.جمع آوری اطلاعات مربوط به رویداد های مالی ( اسناد و مدارک)
2. تجزیه و تحلیل معاملات و رویدادها و تنظیم سند حسابداری
3.ثبت رویداد های مالی در دفتر روزنامه
4.انتقال رویداد ها به دفتر کل
5. تهیه تراز آزمایشی
6.اصلاح حساب های دفتر کل
7.بستن حساب های موقت
8.تهیه صورت های مالی
9.تهیه تراز آزمایشی
بستن حساب ها : بستن حساب های موقت درپایان دوره ، تراز آزمایشی اختتامی ، انتقال حساب های دائمی به سال بعد ، افتتاح حساب در سال بعد
بستن حساب های موقت : حساب هایی که مانده آنها در پایان سال بسته و به سال مالی بعد منتقل نمی شوند . در آمد ها، هزینه و حساب برداشت با سود وزیان جاری مانده آنها بسته می شود و درنهایت اگر مانده سود وزیان جاری بستانکار باشد ، نشان دهنده سود اگر بدهکار باشد نشان دهنده زیان است که با سود و زیان انباشته بسته می شود. حساب برداشت هم با سرمایه بسته می شود .
سپس مانده حساب های تراز نامه ای ( دارایی ، بدهی و سرمایه باقی می ماند ) که در اینجا کلیه دارایی ها بستانکار و بدهی ،سرمایه را بدهکار میکنیم و در واقع خلاف ماهیت می شود و در سال بعد سند عکس می زنیم .
ثبت بدهکار و بستانکار سند اختتامیه برای بستن و سند افتتاحیه برای بازکردن حساب ها استفاده می شود.
مفروضات حسابداری: فرض تفکیک شخصیت ، فرض تداوم فعالیت ، فرض دوره مالی ، فرض تعهدی ، فرض واحد پول
مفروضات حسابداری : منشا اصول حسابداری و منبای تهیه و تنظیم صورت های مالی را تشکیل می دهند.
اصول حسابداری : قواعد کلی است که حسابداران ، آن را مبنای استفاده برای کار در کلیه مراحل اجرای عملیات حسابداری قرار میگیرد .
اصل تحقق درآمد ، اصل بهای تمام شده ، اصل تطابق هزینه ها و درآمد ها ، اصل افشا
اصول محدود کننده : کاربرد مفروضات واصول حسابداری را در چهارچوب خاصی محدود می سازند .
اصل فزونی منافع بر مخارج ، اصل اهمیت ، اصل محافظه کاری ، اصل خصوصیات
حقوق و دستمزد : قانون کار ، تامین اجتماعی ، مالیات بردرآمد حقوق ، نحوه محاسبه حق بیمه و مالیات ، نحوه محاسبه سنوات خدمت عیدی و مرخصی استفاده نشده
کارفرما : شخصی حقیقی یا حقوقی است که کارگر به درخواست او در مقابل دریافت مزد به کار میپردازد .
کارگر : کسی است که به هرعنوان در مقابل حق اسمی اعم از مزد حقوق و دستمزد یا سایر مزایا به درخواست کارفرما کار میکند .
کارگاه : محلی است که کارگر به درخواست کارفرما در آنجا کار میکند .
قرارداد : عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در مقابل دریافت حق السعی کاری را برای مدت موقت یا غیرموقت برای کارفرما انجام می دهد .که به شکل دائم ، موقت یا مدت معین می باشد. در قرارداد طبق قانون 10 قانون کار علاوه برمشخصات کارآفرین باید نوع کار یا حرفه یا وظیفه کارگر مشخص باشد .حقوق ، مزد ، ساعت کار و مرخصی ها، محل انجام کار ، تاریخ قرارداد ، مدت قرارداد و کارکرد که دیگر طبق عرف است.
ساعت کار نباید بیش از 8 ساعت در روز و 44 ساعت در هفته باشد .
اضافه کاری : با موافقت کارگر صورت می گیرد و 40% اضافه بر مزد عادی است .
کسی که بیش از 8ساعت روزانه و 44ساعت در هفته باشد قالبا اضافه کاری به حقوق پایه به او تعلق میگیرد .
تعطیلات و مرخصی 1 ماه در سال ، 2.5 روز یا 20 ساعت در ماه صورت میگیرد.
شورای عالی کار در پایان هر سال فرد سال آینده را تعیین میکند که طی یک بخشنامه ابلاغ می شود به اداره های کار که شامل موراد زیر میشود :
- حداقل مزد روزانه
- پایه سنوات : به کارگرانی که یک سال پیوسته در کارگاه از زمان حضور به کار آنها گذشته است پایه سنواتی تعلق می گیرد .
- کمک هزینه اقلام مصرفی ( بن کارگری )
- حق مسکن
این موارد باید به همه کارگران پرداخت گردد و جز حداقل ها هستند .
- حق اولاد ( به ازای هر فرزند معادل سه برابر حداقل مزد روزانه )
مزد : عبارت است از وجوه نقد یا غیر نقدی ویا مجموع آنها که در مقابل کار به کارگر پرداخت می شود .
مزد ثابت : عبارت است از مجموع مزد شغل و مزایای ثابت پرداختنی مزد ثابت پایه هستند .
در اول آیتم های حقوق شامل : 1. حقوق ثابت روزانه 2. بن کارگری 3. حق مسکن
- اگر اولاد داشت اولاد اضافه می شود
اضافه کاری : روش محاسبه : مزد ثابت ماهانه تقسیم بر 30 عدد یک روز کاری عادی به دست می آید این عدد را بر 7ساعت و 20 دقیقه تقسیم میکنیم ، مزد یک ساعت کاری میشود سپس این عدد را ضربدر 40% میکنیم ، اضافه کاری برمبنای یا بر مبنای 220یا 192 ساعت محاسبه می شود .
طبق ماده 148 قانون کار : کارفرمایان نسبت به بیمه نمودن کارگر واحد خود اقدام نمایند .
حق بیمه
تفکیک نرخ حق بیمه اجباری : از حقوق و دستمزد و مزایا مشمول 7% سهم بیمه شونده و 23% سهم کارفرما (3% بیمه بیکاری و 20% سهم کارفرما ) که در مجموع 30% میشود .
در اینجا ایتم مهم حق اولاد مشمول بیمه نمی شود .
مالیات حقوق ( طبق ماده 82 ق م م) : در آمدی که شخص حقیقی در خدمت شخص دیگر ( اعم از حقیقی یا حقوقی ) در قبال …… نیرو کار خود بابت اشتغال در ایران بر حسب مدت یا کار انجام یافته به طور نقد یا غیر نقد تسهیل میکند ، مشمول مالیات بر حقوق میشود . حقوق مشمول مالیات شامل کلیه مزد ، حقوق و مزایا مربوط به شغل اعم از مستمر یا غیر مستمر قبل از وضع کسورات که این مالیات طبق جدولی که هرسال اعلام می شود تا مبلغی معاف و مازاد بر آن طبق نرخی محاسبه می گردد.
ماده 86 : پرداخت کنندگان حقوق (کارفرما ) هنگام پرداخت یا تخصیص ( ثبت و شناسایی سند حقوق و دستمزد ) مکلف است مالیات متعلق را طبق مقررات محاسبه و از حقوق شخص کسر و تا پایان ماه بعد ضمن تسلیم فهرست حقوق به اداره امور مالیاتی پرداخت نمائید.
سخن پایانی
حسابداری یکی از بهترین رشتههای تحصیلی در کل جهان است. بازار کار و آینده شغلی بسیار خوبی دارد و افراد حاضر در این زمینه میتوانند درآمد زیادی را از طریق فعالیت در این شغل به دست بیاورند. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که در کارهای خود دقیق، منظم و صبور هستید و به ریاضیات علاقه زیادی دارید، رشته حسابداری مخصوص خود شما است. در این مقاله به سوال حسابداری چیست پاسخ کامل دادیم و در مورد کلیات رشته حسابداری صحبت کردیم، همچین شما میتوانید برای انجام خدمات حسابداری خود به سایت لوتوس مراجعه کنید. سایت لوتوس را میتوان یکی از بهترین مجموعههای ارائه خدمات و حسابداری معرفی کرد.
10 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
کلیت مقاله ی شما راجب حسابداری بود و خیلی خوب بود.
اما الان خیلی از کسب و کار های کوچیک هستن در بازار مثل مغازه دار ها که دانش حسابداری ندارند و هنگام مالیات سنجی تراز صفر در میارن. ایا این ها هم نیاز به حسابدار دارند؟
سلام و درود به شما دوست عزیز
از دید جامعه ی حسابداری هر شخص برای کنترل مخراج شخصی خود هم نیاز به یک حسابدار و یا دانش حسابداری دارد.
اما حسابداری را نباید صرفا از دید مالیاتی نگاه کرد.
حسابداری به شما کمک میکند تا تمام رویداد ها و حساب های مالی خود را مرتب، شسته رفته و ساده سازی کنیم تا از چالش های پیشرو از فروش تا خروج انبار جلوگیری کنیم.
تشکر از شما که این محتوا رو فراهم کردید و اگر میشه بفرمایید من برای استخدام یک حسابدار چطور اقدام کنم.
شما میتونید برای ما حسابدار پیدا کنید؟
میتونم کارام رو به اشخاص دورکار بسپرم؟
سلام و درود به شما
لوتوس تمام این خدمات رو در اختیار شما قرار میدهد دوست عزیز.
لطفا با کارشناسان ما تماس بگیرید.
ممنون بابت مقاله ی عالی و مفید تون
اما سوال بنده این است که برای شروع حسابداری نوع شرکت استخدامی آیا اهمیتی دارد ؟
سلام و درود به شما
بله
بسته به صنف کاری شرکت و شاخه ی تخصصی شما در حسابداری فرق خواهد کرد.
درود
وقت شما بخیر
بفرمائید آینده حسابداری با وجود هوش مصنوعی به کجا میرسد
سلام و درود به شما
فعلا درحال حاضر رویداد های مالی و مالیاتی برای هوش مصنوعی تعریف نشده و داده ای در این موضع موجود نیست
وقت بخیر
پس دوره ی حسابداریتون کی آماده میشه؟
تا چندروز آینده بارگذاری میشود.
در داخل سایت و تلگرام خبرداده میشود.